Proč jíst čokoládu?

28. ledna 2015 v 17:07 | Elinda |  Co se jídla týče
Myslím, že tímto článkem udělám radost nejednomu milovníkovi čokolády. A především sobě, protože já bych bez ní dlouho nepřežila. Čokoláda je pro mě něco vzácného a výjimečného, co si vychutnávám jako nic na světě. Je to něco, co mě vždycky uklidní a dodá mi energii. Pokaždé, když si kousek vezmu, ucítím takovou příjemnou úlevu a čas, jakoby se na chvíli zastavil.
Miluji čokoládu a jíst zdravě pro mě neznamená se jí vzdát. I kdyby mi nabízeli miliony, čokolády bych se nikdy nevzdala.
A neměl by se jí vzdávat nikdo, protože čokoláda je nejenom výborná, ale ta kvalitní hořká také zdravá a kousek denně doporučují i lékaři. Proč? Stačí číst dál a vše se dozvíte :)




Čokoláda je potravina, kterou někteří považují za nezdravou, jiní naopak za léčivou. Pravdu mají obě skupiny. Záleží totiž na kvalitě a spořádaném množství.
Opravdu kvalitní čokoláda má znatelně vonět po kakau. Konzistence by měla být jemná, při lámání vždy křupnout, rozplývat se na jazýčku a hedvábně se lesknout na povrchu.
Kakaovým bobům, ze kterých se vyrábí čokoláda, se říká "potrava bohů".
Čokoláda je světu známa již přes 2400 let. Ve Střední Americe, odkud pochází, se používala jako lék pro oslabené pacienty, při horečce, astmatu, popíjely ji ženy při potížích v těhotenství a při porodu. Pod pojmem čokoláda v tomto případě jde o nápoj, protože v tuhé formě je čokoláda používána až od roku 1847.



Jestli si chcete čokoládu pořádně vychutnat, pak shánějte pravou čokoládu, kde je sice vyšší cena, ale na rozdíl od levných čokolád vás bude čekat mnohem větší chuťový zážitek a to přesně přece cheme.

Pravá (hořká) čokoláda obsahuje kakaovou hmotu, kakaové máslo a cukr. Takováto čokoláda je vyrobena výhradně z kakaového másla bez přidání jiného rostlinného tuku. Obsah kakaové sušiny je nejméně 35 %. Předpokládalo by se, že hořká čokoláda nemá obsahovat žádný cukr, ale taková čokoláda by asi nebyla moc chutná, že? Zvlášť potom nějaká ta 90%.


Exituje také čokoláda s ekvivalentem, který se skládá z kakaové hmoty, z kakaového másla, z cukru a přidaného rostlinného tuku. Ekvivalenty jsou náhražky kakaového másla, rostlinné tuky. Kakaové máslo může být nahrazeno 5 % rostlinnými tuky. Musí být vždy uvedeny na obalu a nesmí se upravovat. Minimální obsah sušiny je 35 %.

Napodobeniny čokolády se skládají z kakaové hmoty pouze do 10 %, z levného rostlinného tuku místo kakaového másla a z cukru. Takováto čokoláda, co zdánlivě připomíná čokoládu, se nesmí pod tímto názvem prodávat. Na zboží je často uvedený název pochoutka nebo poleva (nenávidím :D). Používá se např. jako poleva na sušenky a zmrzliny, nicméně i k výrobě levných tabulkových čokolád, figurek apod.


Proč je čokoláda zdravá?
  • Zlepšuje náladu - čokoláda zvyšuje hladinu serotinu v mozku a vzhledem k tomu se po její konzumaci cítíme šťastně a lépe. Vůně čokolády pomáhá duševnímu uvolnění a relaxaci, což může potvrdit stále vzrůstající obliba o čokoládové masáže.
  • Snižuje tlak - lidé, kteří si pravidelně dopřejí malé množství hořké čokolády, mají nižší krevní tlak i hladinu "špatného" cholesterolu v krvi (přišli na to američtí vědci).
  • Pomáhá při hubnutí - pokud si před jídlem dáte kvalitní hořkou čokoládu s vysokým podílem kakaa, vaše chuť na sladké a tučné pokrmy se podstatně sníží (zjistili to dánští odborníci na výživu).
  • Je lepší než líbání - alespoň podle britských vědců, kteří tvrdí, že čokoláda může člověka vzrušit více než líbání. Lidské tělo reaguje na její konzumaci až čtyřnásobně déle než na vášnivý polibek.
  • Chrání před mrtvicí - pravidelná konzumace čokolády snižuje podle výzkumu riziko mrtvice o 22 %.
  • Prodlužuje život - podle některých výzkumů lidé, jež jedí čokoládu, žijí déle až o rok, než ti, kdo se této delikatese "vyhýbá".
  • Zlepšuje fungování mozku - testovaní jedinci po požití šálku hořké čokolády měli lepší výsledky při řešení matematických úloh než ostatní, kteří si tuto lahůdku nedopřáli.
  • Snižuje riziko rakoviny - čokoláda zvyšuje hladinu flavonoidů v krvi a to chrání buňky před narušením volnými radikály.
  • Bojuje proti zubnímu kazu - kakao jež je základní surovina při výrobě čokolády, obsahuje antibakteriální látky a tyto jsou nápomocné při boji proti zubnímu kazu. Neplatí to ale pro sladké mléčné čokolády.


Čokoláda díky obsahu vitamínu C, E, selenu a antioxidantů pomáhá předcházet poškození buněk způsobené degenerativními onemocněními - srdce, mrtvice, infarkt, rakovina.

V čokoládě najdeme také minerály, vápník, hořčík, draslík, fosfor, sodík, železo, které patří do zásadité směsi používané při překyselení organismu. Dále obsahuje vitamíny B1, B2, B5, B6, PP, E, a vlákninu. Má antidepresivní účinky, ovlivňuje centrální nervový systém, posiluje mozek, povzbuzuje organismus, zlepšuje náladu, snižuje tlak, někdy zmírňuje migrénu, rozšiřuje cévy, má diuretické účinky a funguje i jako afrodiziakum. Oddaluje stárnutí, pomáhá při hubnutí a stresu, posiluje imunitu a nezvyšuje cholesterol. To všechno ale platí pouze pro kvalitní hořkou čokoládu . Už pouhých 10 gramů této kvalitní hořké čokolády denně postačí ochránit před ztrátou paměti. Je to díky obsahu polyfenolů v kakau, které podporují průtok krve do mozku.

Díky teobrominu, fenylethylaminu, flavonoidům obsažených v čokoládě jsme dobře naladěni, máme bystrou mysl a klesá riziko vzniku demence. Teobromin také potlačuje potíže s neustálým pokašláváním.
Antioxidanty v čokoládě naši kůži chrání před poškozením UV zářením. Zamezují kornatění tepen a podporují fungování kardiovaskulárního systému.

Někteří lékaři doporučují čokoládu pacientům trpícím astmatem. Bývá vychvalována pro pozitivní vliv na zrak a ostrost vidění.

Vědci vyvracejí názory, že čokoláda způsobuje hyperaktivitu či akné!!!

Ale pozor na domácí mazlíčky! Já sice chápu, že ty zvířecí oči, co po vás pokukují tím svým neuvěřitelně smutným pohledem, který říká: "Dáš mi taky?", někdy může obměkčit i toho největšího tvrďáka, ale čokoládou raději svého mazlíka nekrmte (dobře, s tím si trochu protiřečí ten úvodní obrázek, ale mě se hrozně líbil :D) Odborníci upozorňují, že psi nevytvářejí speciální enzym, který rozkládá teobromin a konzumace čokolády vyvolává u psů nezvladatelnou hyperaktivitu a dokonce jsou popsány případy, kdy konzumace velkého množství čokolády způsobila otravu a zvíře uhynulo.


Ale na čokoládě může vzniknout i závislost. Čokoholici jsou "závisláci" na čokoládě, které dokážou za den sníst až 0,5kg (pche, bych taky zvládla :D) Mezi největší čokoholiky patří podle průzkumu sportovci, osamělé ženy a pracovníci noční směny. Se závislostí na čokoládě jsou spojené i abstinenční příznaky, takže je to v podstatě závislost jako každá jiná. Ale kdo si dá pozor a nebude to s čokoládou přehánět, nemusí se ničeho takového bát.



A co z toho všeho tedy vyplývá? To, co už nejspíš všichni víme. Nejvíce bychom měli jíst hořkou čokoládu, protože je nejzdravější a jak jste si teď přečetli, je pro nás nejvíce prospěšná. Kousek hořké čokolády každý den nám vůbec neuškodí, naopak, každý by si ten jeden kousek měl denně dopřát. Rozhodně se nemusí obávat, že by kvůli tomu snad přibral na váze. Čokoláda je potřebná a v rozumné míře na ní není nic špatného. Čokoláda nám pomáhá myslet, dodává nám energii a spoustu důležitých látek. Navíc je vynikající, tudíž já nevidím nejmenší důvod, proč ji nejíst. Chutná nám, léčí nás, pomáhá nám, když jsme nervózní. Už jen to bohatě stačí k tomu, abychom ji jedli a užívali si ji, protože je to opravdový zázrak. Sláva Španělům a jejich mlsným jazýčkům, že vynalezli tenhle fantastický produkt, který si získal celý svět :)





 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Perrie Perrie | Web | 28. ledna 2015 v 17:21 | Reagovat

škoda, že není zdravá bílá, tu bych jedla pořád! :D I když musím se přiznat, že poslední dobou na čokoládu ani nemám chut.. to spíše jím sklenici arašídového másla za 2/3 týdny a ještě spoustu ořechů:D

Jinak nechci si tady dělat nějak reklamu nebo něco podobného..:D, ale na blogu probíhá giveaway, tak jestli nemáš zájem se zúčastnit :)

2 Annie Annie | Web | 28. ledna 2015 v 19:35 | Reagovat

Ahoj, máš super blog!!! :)
Nechtěla bys spřátelit blogy? :)
Annie - www.annies-healthy-life.blog.cz

3 MissNothing MissNothing | Web | 28. ledna 2015 v 19:52 | Reagovat

No jo, čokoládička, královna naše :D Ačkoliv se musím přiznat, že poslední dobou na ni moc nedám... Ani nevím, kdy jsem měla naposled :D Každopádně, když je tak zdravá, asi bych ji měla znovu zasadit do jídelníčku :D :)

http://worldaroundmissnothing.blogspot.cz/

4 M* M* | Web | 29. ledna 2015 v 9:04 | Reagovat

Ty jo, o těch zubních kazech jsem ani nevěděla! :O :) Pěkný článek, poučný :)
Akorát na čokoládu poslední dobou ani nemám chuť. A když už, tak právě na tu kvalitní, hořkou. Jediná mléčná, které neodolám je Geisha a některé druhy milky :D

http://myway-tofitness.blogspot.cz/

5 Lucí Lucí | Web | 29. ledna 2015 v 16:13 | Reagovat

Super článek ! Taky bych se nedokázala vzdát čokolády :) Miluji ji už od dětství, mám to asi po taťkovi :D Nejraději mám Schogetten (hlavně kokosovou <3 ) a Milku (ta ale pěkně stoupla na ceně !) :) Ale i hořké mám ráda - hlavně Lindt - někdy bych chtěla vyzkoušet tu 99%, ale v obchodě jsem ji zatím nikde neviděla :-(
A máš moc krásný blog ! Přidávám k oblíbeným :)

6 Verča B. Verča B. | Web | 29. ledna 2015 v 17:51 | Reagovat

Já to říkám pořád, že čokoláda není zlo! Jde jen o to, vybrat si tu správnou :-)))

7 Andie Andie | Web | 30. ledna 2015 v 13:19 | Reagovat

já bych spíš potřebovala důvody, proč jí nejíst, jedla bych jí po kilech a bohužel ne zrovna ty zdravé hořké, vítězí u mě mléčné :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama